Når NTB tar feil, tar hele Norge feil

Noen ganger blir jeg overrasket over pressefolks presisjonsnivå og manglende sjekk av lett tilgjengelige fakta.

I løpet av fire dager produserte NTB tre faktafeil i to ulike meldinger om én og samme sak.

Det gjaldt ankesaken til Bjarte Baasland i Lagmannsretten (som det for øvrig ikke skal handle om her). NTB skrev at han var blitt dømt for «grov økonomisk utroskap», mens han i virkeligheten ble dømt for «grovt bedrageri». NTB skrev også at han var dømt til å tilbakebetale 27,7 millioner kroner, mens den korrekte summen skulle være 26,6 mill. Disse to feilene gjorde jeg oppmerksom på i en e-post jeg sendte til NTB. Jeg fikk raskt et vennlig svar fra en hyggelig vaktsjef, som beklaget og fortalte at de allerede hadde oppdaget feilene og rettet dem opp i en ny versjon av artikkelen.

Fint, det. Og da blir det jo opp til de enkelte redaksjonene å korrigere feilene i egne medier, men det er det åpenbart ingen som tenker på å gjøre. Bare se:

E24, Vårt Land, VG bommet på halvparten, Dagbladet og Stavanger Aftenblad får summen riktig, men opererer med termen «grov utroskap» (kanskje kulturradikalerne i Dagbladet mener det er på tide å innføre straff for utroskap?), mens Nettavisen slenger på en artig liten t («grovt utroskap»).

Så faller det altså ny dom i Lagmannsretten, og NTB kan fortelle verden at straffen nå er 9 måneder kortere enn i Tingretten – og samtidig 6 måneder lengre enn aktoratets påstand. Dette siste er, som man forstår, selvsagt feil. Det ville ha vært riktig for ett år siden, etter dommen i Tingretten. Nå blir det bare uforståelig. (NTB henviser til Aftenposten når det gjelder denne opplysningen. Men, tar man seg bryet med å sjekke, så oppdager man raskt at hos Aftenposten er dette korrekt referert.) Også denne NTB-artikkelen blir raskt publisert i alle landets største nettaviser:

VG, Dagbladet, TV2, Stavanger Aftenblad, Rogalands Avis, Fædrelandsvennen, Vårt Land gjorde det riktig på nett, men i papirutgaven dagen etter var det likevel feil, mens NRK faktisk klarte å gjøre det riktig.

Man må spørre seg om dette er vanlig? Er NTB like omtrentlig i all sin omgang med fakta? Føler ikke en journalist et særlig ansvar for å være presis i sin omtale av alvorlige straffesaker?

Og, det samme gjelder (i særdeleshet nettutgavene av) VG, Dagbladet, NRK, Vårt Land, nettavisen m.fl.: Skrur de av den kildekritiske evnen, når de leser nyhetsmeldinger fra NTB? Glemmer de at redaktøransvaret likevel er deres eget, selv om de trykker meldinger fra eksterne nyhetsbyråer som NTB?

Jada, det kunne ha vært verre feil, med større konsekvenser. Og jada, nettredaksjoner jobber under tidspress og så videre. Men, det enkle faktum gjenstår, at det tok meg nøyaktig tre raske googlesøk å få korrekt svar på de tre nevnte feilene. Og var det egentlig min jobb å sjekke dette?

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s